Julaftonsjogg

Perfekt löparväder och riktigt sugen på att komma ut i spåret och känna efter. Sagt och gjort, tillsammans med svågern drog vi iväg upp i skrylleskogen. Vi höll ett jämt lugnt tempo hela vägen och jag mådde kanon. Det blev 10 km på 55:50 och jag mår super 🙂 Bästa julklappen jag kunde önska!!

Annonser

Abrupt avbrott och vägen tillbaka

3 dagar efter ”Bear complex” (min senaste Wod) hamnade jag i ett akut läge av svåra bröstsmärtor, yrsel och hyperventilering. Tidigt på morgonen den 6/12 ringde frun 112 och 15 min senare satt jag i TV-soffan med ekg och syrgas samt intravenöst morfin.

I ambulans kördes jag sen i ilfart till LUS för vidare undersökning. Det konstaterades att jag hade akut lungemboli (proppar i höger lunga). Bortsett från de fysiska smärtorna (som alltid går över) är den mentala biten tuffast att hantera. Varför hände detta mig, vad utlöste det, hur ska jag träna och äta i framtiden….!!?? Många är de funderingar som snurrar i huvudet efter vad som hänt mig.

Idag tog jag i alla fall beslutet att för första gången på 3 veckor testa mig fram i gymmet för att se hur kroppen svarar på vikter och ansträngning av andning och puls. Mitt mål var att få upp puls och flås men att aldrig tänja gränserna och ta ordentlig vila mellan setten. Det fungerade över förväntning och efter ca 30 min var jag nöjd med att känna muskelpump ha bra flås och fått bli lite svettig 🙂

Nu ska jag njuta av julhelgen och förhoppningsvis besöka gymmet igen i mellandagarna…..

God Jul och Gott Nytt 2012

Front Squats och Kettlebell svingar

Det blev ett kärt återseende till lunchträningen igår och så här såg det ut:

Uppvärmning: 2 varv på cirkel bestående av 15 reps back ext.- samson stretch – situps – squats

Front squats 3-3-3-3-3 (90-100-110-110-115 kg)

Sedan följande:

One Minute On…One Minute Off…for 10 minutes.

30 KB Swings – 2 pood (32 kg)

*You have 1 minute to get 30 KB swings. If you do not get 30 KB Swings in 1 minute, count a penalty. 
*Perform this workout one minute on and one minute off. Total time is 10 minutes. 

*CFFB KBS Standard = Russian Swing

*For every penalty counted, perform a 1000 meter row

Kommentar: Tyvärr finns det dåligt med squat racks på lunchgymmet, körde i smith maskin 😦 men det var ok. One minute on One minute off var rikitgt jobbigt. Klarade precis 30 reps på de 4 första rundorna men på sista gick det inte – så det blev ett straff på 1000 m rodd istället. Kändes som jag låg nära maxpuls varje runda 🙂

Äntligen tillbaka

Efter lite motgångar (inflammerad slemsäck i armbågen) tog jag mig ikväll i kragen och tog mig ut i garaget för lite efterlängtad träning. Tänkte jag skulle ta det lite lugnt så efter att värmt upp med en cirkel bestående av hopprep, lätta knäböj, säck blev det följande:

Knäböj 5-5-5-5-5
90-100-110-115-115 kg

3*15 ghd situps

Tabatarunda (8*20:10) 4 olika axelövningar med lätt vikt.

Säker 5-6 månader sen jag körde böj, tog det därför lite lugnt men körde superdjupt och fint. Kändes bättre än väntat.

Jag kan inte bärga mig tills jag får känna träningsvärken imorgon 🙂

Bear Complex

This is one rep:
1. Power Clean
2. Front Squat
3. Push-Press
4. Back Squat
5. Push-Press

Do that seven times for one round.
Do 5 rounds total with 60 kg.

Bytte till 50 kg efter andra rundan. Straffet för det blev:

3 rundor av:
30 sit ups
10 hang clean 50 kg

Orkade knappt gå tillbaka till kontoret efter 🙂