Ny bloggare, WOD ”10k”

Som ny bloggare här är det väl läge att börja med en kort presentation:

Staffan heter jag och är en 35-åring som likt många andra crossfitters har en träningshistoria bakom mig bestående av en brokig blandning sporter och timmar på gymmet. Själv var rugby min stora passion vilket jag spelade under många år tills jag ådrog mig menisk och korsbandsskador vilket blev början till slutet för min rugbykarriär. Senare delen av livet har bestått mest i traditionell gymträning och lite löpning av och till. Sen 10 månader tillbaka har jag hållit på med Crossfit tack vare Tobias som introducerade detta för mig för ett par år sedan. Tyvärr säger jag nu med facit i hand så fick jag inte tummarna loss och börja tidigare. Crossfit finner ingen motsvarighet i den träning jag likt många andra har hållit på med sen tonåren och det går inte en dag då jag saknar bicceps curls och andra tråkiga isoleringsövningar… Crossfit är tveklöst den roligaste och mest effektiva träningsform jag stött på 🙂

Löpning är ju en del av Crossfit men jag försöker utöver detta uppnå en OK tid på 10 km just nu inför ett lopp i slutet på maj. Så nu efter 2 försök på 10 km har jag i all fall förbättrat snittiden per kilometer men totaltiden är fortfarande inte under 50 min vilket är målet….

Jag och Tobias försöker att köra så många crossfitpass som möjligt tillsammans under luncherna på 24/7 på Drottninggatan i Malmö och resultatet av de kommer vi att fortsättningsvis blogga om här

Annonser

3 rundor blandat

Min nacke/skuldra spökar fortfarande och beslutet att anpassa min träning därefter är taget!

Idag kördes det 3 rundor på tid av följande:
400 m löpning
50 situps
50 back ext
25 boxjumps
Tid: 21:59 – svårt att sätta tiden i relation till något men det var ett jobbigt pass som höll pulsen ganska jämn

20110428-171027.jpg

”Tabata Something Else”

Tabata Something Else

Complete 32 intervals of 20 seconds of work followed by ten seconds of rest where the first 8 intervals are pull-ups, the second 8 are push-ups, the third 8 intervals are sit-ups, and finally, the last 8 intervals are squats. There is no rest between exercises.

Post total reps from all 32 intervals to comments.

Ovanstående stod på lunchmenyn idag och det går ut på att samla på sig så många reps som möjligt i 8 set med 20:10 intervall, så här gick det:

Squats 132 st (18-19-18-16-16-15-15-15)

Pushups 85 st (20-17-11-8-8-8-6-7)

Situps 138 st (17-19-17-16-17-16-18-18)

Pullups 73 st (9-11-10-9-8-9-8-9)

Totalt: 428 st

Tyvärr nådde jag inte mitt personbästa som är 441 och sattes för snart två år sedan men är ganska nöjd ändå. Utrymme för förbättring finns på pushups och pullups framförallt.

Comeback blogger…….

Då var det dags för en comeback med crossfit-bloggandet! Jag lyckades dribbla bort gamla http://www.crossfitter.se men ska se om jag kan återuppliva den adressen här genom wordpressen! (uppdaterat – det funkar men tyvärr är ju alla gamla poster borta)

I vilket fall så har jag börjat bli mer regelbunden igen i min CrossFit träning, kör mestadels lunchpass nu och det funkar bra. Vi brukar vara två som kör tillsammans och det är perfekt med sparring…Idag blev det en CrossFit Total och den innehöll ett PB:

Marklyft: 200 kg (PB)

Press: 65 kg (underprestation:(

Knäböj: 160 kg

Totalt: 425 kg